Ska import av bilar kunna klassas som import av miljöfarligt avfall?
Det låter kanske inte helt tokigt, men i praktiken skulle ett nu pågående fall kunna leda till ett prejudikat som omöjliggör tuentals människors hobby på sikt.
Man kan knappast tro detta handlar om okunskap hos handläggare, det importeras 100-tals bilar till Sverige årligen och hittills har man följt internationella regler för varuhandel och accepterat att importen har ett värde för den som genomför den. Att antyda att bildelar, spillolja mm hamnar i naturen håller inte, med det resonemanget skulle även helt nya bilar stoppas i hamnen i Göteborg! I själva verket är ju renovering av gamla bilar inte bara någon slags undgänglig terapi utan även ett exempel på återvinning och en motkraft mot slit och släng.
Detta är inget annat än fullt utvecklad myndighetsaktivism!
Ska vi ha det så här?
Att renovera gamla bilar inte bara är något slags hobbybetonad terapi utan även ett exempel på återvinning av det som borde slitits ut och slängts i smältugnar som annat metallavfall. Använda 30 - 70-talsbilar innebär utspyende av giftiga orenade avgaser - speciellt från tvåtaktare!
Det var något av det dummast jag hört. Terapi? Återvinning är då dåligt enligt dig, oavsett hurpass mycket det belastar miljön?